Ondernemen is aanzienlijk duurder geworden. Gas- en energieprijzen, brandstofprijzen, arbeidskosten en grondstofprijzen nemen toe. Ook is er op veel plekken sprake van schaarste omdat wereldwijde toeleveringsketens vertragingen hebben opgelopen. Het betekent dat inzicht hebben in financiële cijfers nog belangrijker is geworden om grip te houden op de bedrijfsvoering. Daarom leek het ons een uitgelezen moment om deze 5 praktische tips te geven:
Tip 1: Wees waakzaam op betalingsgedrag
Laten we eens beginnen met de actualiteit. Duizenden bedrijven in Nederland maken gebruik van steunmaatregelen van de overheid. Er kan daardoor een moment komen dat debiteuren de rekeningen niet snel genoeg, of zelfs niet, kunnen betalen. Daarnaast lijkt het vaak aantrekkelijk om met grote bedrijven zaken te doen, maar is dat wel zo? Volgens het Financieel Management zijn veel grote bedrijven chronische wanbetalers. Vandaar onze tip om waakzaam te zijn op betalingsgedrag en goede afspraken vooraf te maken. Je kunt daarnaast een automatische alert instellen in je boekhoudsoftware, of via je bankaccount, als de deadline van een factuurbetaling overschreden is. Je kunt je daardoor beter focussen op goed betalende klanten.
Tip 2: Check vaker de brutomarge
De inkoopprijzen van grondstoffen, goederen en halffabricaten stijgen in veel gevallen. Vanwege schaarste in de supply chain of politieke situaties. Als je niet op tijd deze prijsstijgingen aanpast dan kan de brutomarge drastisch verminderen, waardoor je minder omzet hebt. Hetzelfde kan gelden voor de inzet van werknemers. Kloppen de doorberekende uurlonen nog wel bij de stijgende arbeidskosten? Wellicht is het interessant om dat eens nader onder de loep te nemen.
Tip 3: Zorg voor inzicht in indirecte kosten
Dat zijn de kosten die niet direct te maken hebben met de omzet of je product- of dienst. Denk daarbij aan stijgende bedrijfskosten, zoals huur-, marketing-, logistieke- of administratieve kosten. Met onze boekhoudsoftware blijf je grip houden omdat je ook dit soort uitgaven kunt monitoren in InvoiceHippo. Het zorgt ervoor dat geld niet ongezien je onderneming verlaat.
Tip 4: Houd zakelijke- en privéuitgaven gescheiden
Dat geldt zeker voor zzp’ers of startende ondernemers. Open altijd een zakelijke betaalrekening voor alle in- en uitkomende factuurstromen van je bedrijf. Dan weet je ook precies welke zakelijke uitgaven je gedaan hebt, waardoor je eenvoudiger je omzetbelasting kunt invullen en de BTW aftrek kunt verrekenen. Privébestedingen betaal je natuurlijk vanaf je privérekening. Het geeft je rust en overzicht. Bovendien is je mogelijke partner er ook blij mee.
Tip 5: Monitor de cashflow
Het monitoren van de cashflow betekent dat je actueel inzicht hebt in je inkomsten en uitgaven. Op die manier kan je ook voldoen aan je eigen financiële betalingsverplichtingen. Zorg er ook voor dat je weet in welke maanden je meer of minder omzet kunt verwachten. Het kan bijvoorbeeld raadzaam zijn om proactief geld te reserveren voor het naderen van een vakantieperiode. Ook hier helpt een boekhoudprogramma om financieel overzicht te houden en op tijd te plannen.
Veel overzicht en inzicht toegewenst!
Team InvoiceHippo