Ongetwijfeld ben je er trots op dat je een eigen bedrijf hebt. Maar om te groeien heb je geld en overzicht nodig. Voor wie druk is met de dagelijkse operatie, datgene waar je jouw energie uithaalt, kan de administratie best uitdagend zijn. Weet je precies hoe je er financieel voor staat? Deze 10 tips helpen je daarbij:
Tip 1: plan je belastingaangiften
Laten we met het minst leuke beginnen: de belastingaangifte 2022. Het moet vóór 14 juli 2023 bij de Belastingdienst binnen zijn. Maak daarom enkele weken van tevoren tijd vrij in je agenda om op tijd de aangifte te doen. Het kost altijd meer tijd dan je denkt. Dat voorkomt mogelijke boetes en bovendien geeft het rust in je hoofd als je eerder weet wat je moet betalen.
Tip 2: maak een scheiding tussen zakelijke- en privé financiën
Dat doe je door een zakelijke rekening te openen, naast je gebruikelijke betaalrekening. Nog beter is om gelijk twee zakelijke rekeningen te openen, waarbij je op de tweede rekening de te betalen omzetbelasting reserveert. Het voorkomt dat je mogelijk teveel voor je eigen privé situatie overmaakt.
Tip 3: ga naar IKEA
Of een andere winkel waar je handige opbergbakjes kunt kopen… Je moet namelijk alle bonnen bewaren, facturen, offertes en andere financiële documenten. Kortom ruim het op, of digitaliseer al die bonnetjes en papieren documenten met een scanner. Met een ‘scan en herken’ functie kun je jouw bonnetjes gelijk inboeken in je online administratie als je gebruik maakt van een online boekhoudprogramma. (Tip 10).
Tip 4: maak back-ups
Vaak wordt gedacht dat iets opslaan in de Cloud betekent dat de back-up automatisch geregeld is. Dat is niet altijd zo. Veel cloudoplossingen kennen maximale bewaartermijnen, bijvoorbeeld van 90 dagen. Check dus hoe een en ander geregeld is, of zorg voor extra back-ups op een externe harde schijf.
Tip 5: factureer tijdig
Je krijgt ook meer rust in je hoofd als er genoeg geld op je rekening staat om te blijven groeien. Factureer daarom niet alleen aan het eind van de maand, maar direct of enkele dagen nadat een opdracht is afgerond. Het kan maar binnen zijn…
Tip 6: zorg dat je alle aftrekbare kosten kent
Dat zijn zakelijke kosten, zoals de telefoonkosten, kantoormateriaal of de kosten voor de kantoorruimte. Maar ook afschrijvingen van bedrijfsmiddelen, zoals een auto die op naam van de zaak staat, een laptop of smartphone. Als je zelf pensioen opbouwt dan mag je ook een deel van je pensioenpremies aftrekken van de belastingen. We hebben het voor je opgezocht en lazen het volgende: als IB-ondernemer mag je tot 1 januari 2023 9,44% van je winst reserveren voor je oudedag. Dit heet de (fiscale) oudedagsreserve (FOR). Deze is gemaximeerd op € 9.632 over 2022. Over dit bedrag betaal je geen inkomstenbelasting.
Tip 7: hou online overzicht
Ongetwijfeld maak je privé gebruik van online bankieren, maar doe het zakelijk ook. Bovendien kun je een online koppeling maken tussen je bank en een online boekhoudpakket. Dan weet je altijd precies hoe je ervoor staat en kun je ook controleren of een klant per ongeluk vergeten is jouw rekening te betalen.
Tip 8: gebruik afschrijvingen
Maak gebruik van afschrijvingen om de kosten van activa zoals een laptop of auto te spreiden over meerdere jaren en zo belastingvoordeel te behalen. Alle mogelijke belastingvoordelen kun je terugvinden op de kennisbank van ZZP Nederland.
Tip 9: vraag om externe hulp
De boekhouding of administratie hoeft niet voor iedereen ‘gesneden koek’ te zijn. Maak dan gebruik van een externe boekhouder of adviseur. Alleen is er voor veel zzp’ers wel een uitdaging: deze externe hulp kan kostbaar zijn. Dus waarom doe je het niet zelf? Dat brengt ons gelijk op de laatste tip:
Tip 10: investeer in online boekhoudsoftware
Zelf je administratie bijhouden hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Beheren van je financiën is eenvoudig met InvoiceHippo. Bovendien kun je het gratis proberen en helpen we je persoonlijk als er vragen zijn.