In onze vorige blog, die ging over facturatie stress, was een van de stressmomenten het bepalen van wat en hoeveel je in rekening moet brengen. Zeker voor startende ondernemers of zzp’ers is dat vaak een uitdagende vraag. Daarom hebben we vijf vragen opgeschreven om over na te denken, waardoor je wellicht maandelijks meer geld op je rekening krijgt…
Vraag 1: Hoe schaars ben je?
Deze vraag is behoorlijk actueel, want op veel plekken is er sprake van arbeidskrapte. En dan kunnen er zich plotseling financiële kansen voordoen. Een voorbeeld: Als je gaat googelen hoeveel een loodgieter verdient dan kom je op een bruto maandsalaris uit tussen de 2.000 en 3.500 duizend euro. Maar als je het recente artikel leest “Vmbo leidt de nieuwe rijken op” dan zie je dat ze 1.200 euro per dag kunnen verdienen! Daarom is het altijd zinvol om je af te vragen hoe schaars je bent. Zeker nu.
Vraag 2: Heb je maandelijks terugkerende inkomsten?
Abonnementen zijn een manier om meer zekerheid te hebben over je maandelijkse inkomsten. Je spreekt duidelijk met de klant af welke werkzaamheden je maandelijks voor hem of haar gaat doen. Als het om werkzaamheden gaat die wellicht een aantal weken gaat duren, in plaats van maanden, dan kun je overwegen om bijvoorbeeld ‘een strippenkaart’ op basis van uren aan te bieden. Je kunt bovendien een staffelkorting op het uurloon geven, bijvoorbeeld bij 20 uur een andere tarief ten opzichte van 10 uur. Op deze manier maak je het aantrekkelijk om meerdere uren bij jou af te nemen. De facturatie van zowel abonnementen als strippenkaarten (uur-afname) doe je vooruit.
Vraag 3: Hoeveel reiskosten reken je door?
Soms worden reiskosten volledig vergeten. Als je een privéauto zakelijk gebruikt dan mag je maximaal € 0,19 per kilometer in aftrek brengen op jouw winst. Maar in de overige gevallen mag je gewoon zelf weten wat je per kilometer doorberekend aan jouw klant. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een aantal kilometers ‘vrij’ te laten, door bijvoorbeeld pas boven de 50 kilometer deze kosten door te berekenen. Vergeet ze niet.
Vraag 4: Is jouw uurloon vergelijkbaar met de gemiddelde concurrent?
Dat hoeft helemaal niet de juiste strategie te zijn. Vaak zijn startende ondernemers of zzp’ers bang dat een hoge prijs klanten eerder zal afschrikken. Het tegendeel kan waar zijn, je geeft met een hogere prijs juist je meerwaarde aan. Ervaring leert dat het ook betere klanten aantrekt. Denk er vooraf goed over na. Want als je eenmaal je uurprijs hebt afgegeven dan wordt het uitdagend om een serieuze verhoging door te berekenen.
Vraag 5: Bestaan er ‘vergeten uren’ die je nooit doorbelast?
Een voorbeeld: als je naar een nieuwe klant toe gaat en daar twee tot drie uur een advies geeft breng je daar dan iets voor in rekening? Tenslotte kost het je ook tijd om weer huiswaarts te keren. In die tijd had je een andere klant een factuur kunnen sturen of een opdracht kunnen uitvoeren. Deze ‘vergeten uren’ blijken best vaak incasseerbaar te zijn als je er vooraf een afspraak over maakt. “Tuurlijk begrijp ik dat het jou ook tijd kost”, kan zomaar een opmerking zijn van een nieuwe klant. Je kunt dit soort kosten altijd in mindering brengen als je de definitieve opdracht binnenkrijgt.
Tot slot
Wat je kunt doen om meer in rekening te brengen daar hebben we antwoord op gegeven. Als je meer klanten erbij krijgt dan heb je bij het opstellen van facturen en offertes een eenvoudig boekhoudsysteem nodig. Daar zijn wij dan weer voor…
Neem vrijblijvend contact met ons op.