Als je een eenmanszaak bent heb je het nieuwe BTW-nummer (BTW-id) al ontvangen van de belastingdienst. Vanaf 1 januari 2020 zijn eenmanszaken verplicht dit nieuwe btw-identificatienummer te gebruiken.
Waarom een nieuw btw-identificatienummer?
In het huidige BTW-nummer is, in het geval van een eenmanszaak, je burgerservicenummer (BSN) verwerkt. Het BSN is in principe bedoeld voor het contact tussen burgers en de overheid. Je BSN is fraudegevoelig en normaal gesproken hou je dit nummer dan ook voor jezelf. Dankzij het nieuwe BTW-nummer is er geen privacy gevoelige informatie meer in het BTW-nummer verwerkt. Het nieuwe BTW-nummer noemen we BTW-id.
Bewaar je huidige BTW-nummer!
Je kunt je “oude” btw-nummer niet weg gooien nu je het nieuwe nummer hebt. Je huidige BTW-nummer gebruik je bijvoorbeeld nog in je communicatie met de Belastingdienst en je btw-aangifte.
Het “oude” btw-nummer is omgedoopt tot “omzetbelastingnummer”. Dat bestond uit jouw burgerservicenummer met toevoeging van “B01” of een hoger getal.
Het nieuwe BTW-id bestaat uit de landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers.
Wat moet ik hebben op 1 januari 2020?
Op 1 januari moet je een aantal zaken geregeld hebben omtrent het nieuwe BTW-id:
– Het BTW-id toevoegen aan InvoiceHippo
– Het BTW-id vermelden op je facturen
– Het BTW-id vermelden op je website
– Het BTW-id doorgeven aan je boekhouder